[AUGUST/AOUT/10]


exhibitions

TITLE

FAITHFUL AND FAITHLESS MESSENGERS

DATE

August 11- 22, 2010.
Opening Reception: Thursday, August 12 6:00pm - 9:00pm

PLACE

Loop Gallery
1273 Dundas Street West, Toronto
 

www.loopgallery.ca

DESCRIPTION

loop Gallery is pleased to announce an exhibition entitled faithful and faithless messengers by Mark Adair, Catherine Daigle, Patrick Jenkins, Alistair Magee, Mary Catherine Newcomb & Rochelle Rubinstein. The exhibition addresses the dual nature of the artist as both messenger and art historian aware of the long history of messengers in art, be it The Virgin Mary, The Lord of the Flies, The Redeeming Angel, or just language itself "... lost in a sea of paint." Works range from sculpture, printmaking and painting through to animated film.

Images: Catherine Daigle (left) and Rochelle Rubinstein (right).

TITLE

CAROLE BAILLARGEON: LA ROBE ÉCRITE

DATE

August 12- September 18, 2010.
Vernissage: Thursday, August 12 5:30pm

PLACE

Galerie SAS
372 Sainte-Catherine ouest, espace 416
 

www.galeriesas.com

DESCRIPTION

Carole Baillargeon’s exploration in sculpture addresses the relationship between human and clothing. The collection brings to light the meaning and functions of clothing, as well as materializes the multiple faucets of the human experience. The works in “la robe écrite” were inspired from a literary investigation. Drawing on authors who were interested in the theme of dress, Carole Baillargeon created a series of six sculptures. For each sculpture she chose a material and technique based on their expressive potential. The narrative of these works reflects both her personal history as well as the vision of the authors. Appearing more human than costume, the grandeur of these clothes breathe a kind of theatricality that invites the viewer to engage with them.

Carole Baillargeon : An artist of crafts and visual arts, Carole Baillargeon is recognized for her sculptural work that deals with the human being through the theme of clothing. Receiving both a Bachelor of Arts in design and a Masters in Fine Arts from Concordia University, Carole Baillargeon has been active in the visual arts community since 1987. Her work has shown in more than one hundred solo and group exhibitions in Canada, the United States, and in Europe. Moreover, her work was awarded the prize for International Influence by the Cultural Council of the regions of Quebec and Chaudière-Appalaches. Carole Baillargeon can be found at “La Maison des Métiers d'art de Québec,” a collegiate institution that teachers sculpture, ceramic, and textile arts. She has been there since September 2006.

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Les recherches en sculpture de Carole Baillargeon traitent de l’humain par le vêtement. Les significations et les fonctions qui lui sont associées se définissent par une recherche plastique qui matérialise les différentes facettes de l’expérience humaine. C’est par le détour de la littérature que les œuvres de "La robe écrite" ont été réalisées. S’inspirant de textes d’auteurs qui se sont intéressés au thème de la robe, elle a créé une série de six sculptures, choisissant pour chacune, des matériaux et des techniques en fonction de leur potentiel expressif. La trame narrative des œuvres est constituée à la fois de son histoire personnelle et de la vision des écrivains. Davantage personnages que costumes, ces vêtements grandeur nature semblent habités, animés par une sorte de théâtralité qui invite le spectateur à une véritable rencontre.

Carole Baillargeon : Titulaire d’un baccalauréat en scénographie et d’une maîtrise en arts visuels de l’Université Concordia, Baillargeon est active dans le milieu des arts visuels depuis 1987. Ses œuvres ont été présentées dans le cadre de plus de cent expositions solos et collectives au Canada, aux États-unis et en Europe. Son travail a d’ailleurs été récompensé par le Conseil de la culture des régions de Québec et de Chaudière-Appalaches, qui lui a remis le Prix du rayonnement international. On la retrouve à la direction générale de la Maison des Métiers d'art de Québec depuis septembre 2006, institution collégiale regroupant les programmes professionnels de sculpture, céramique et textile.

TITLE

PAUL BRUNET: EXTREME PAINTING

DATE

August 18- September 9, 2010.
Vernissage with the artist: August 21 3:00pm-6:00pm

PLACE

Projex-Mtl
372 Ste-Catherine ouest, #212, Montréal
 

www.projex-mtl.com

DESCRIPTION

Projex-Mtl is very pleased to present in the context of ‘Peinture Extrême Painting’, the first solo exhibition in Montréal of Quebec City based artist Paul Brunet.
The artist says about this work “I establish an esthetic of displacement by appropriating a multitude of images, icons and various pictorial approaches. Approaching painting from a colorist perspective, my works can be mostly composed of characters and atmospheres drawn from the mass medias such as television, comics, video games and cinema but also from art history. They present a strange amalgamation where the tragic, dubbed with a dubious sense of humor becomes absurd and ironic. Bringing together incongruous juxtapositions of iconographic images, my works take the shape of allegories questioning the space that occupy the mediated image in our collective imaginary.”
Using digital technology at the initial conceptual stage of creating my images, I am also addressing the recent preoccupations in conceptual aesthetics such as the creation of spaces that oscillate between bi dimensionality and tri dimensionality, and the graphic aspect of the vectorized image. Even if my images are at the limit of illustration, the importance of the material aspect of the work remains important in my practice. I am especially attentive to the effects produced by the positioning of the works in the exhibition space, whether exhibiting one painting, a diptych a polyptich or a painting installation. In my latest works, I am particularly interested to this aspect putting the emphasis on the formal arrangement and the creation of narratives that can be produced between the different works in the various exhibition spaces.”

In 2005, Paul Brunet received the Vigie-Paintng grant. Recently, the artist exhibited his work at ‘L’Écart’…lieu d’art actuel, in Rouyn-Noranda, Qc, at Caravansérail, Rimouski, Qc at ‘La Chambre Blanche’, in Quebec City. He is also coordinator of ‘Pan! Peinture’, a symposium of contemporary painting in Quebec City, since 2008 the second year of that event. Presently, he is also preparing an exhibition at the artist run center ‘Regart’, in Lévis, Qc that will be presented in January and February 2011.

Image: Paul Brunet, La Mort d’Alba, 2009, acrylic and spray paint on canvas. 152.5 x 122 cm.

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Projex-Mtl est ravie de présenter dans le cadre de l’exposition ‘Peinture Extrême Painting’ la première exposition solo de l’artiste Paul Brunet, sa première exposition solo à Montréal. Détenteur d’un baccalauréat et d’une maîtrise en arts visuels de l’Université Laval à Québec en 2005, l’artiste se consacre principalement à la peinture.
‘J’établis une esthétique du détournement en me réappropriant une multitude d’images, d’icônes, et d’approches picturales. Traitées dans une approche de coloriste, mes œuvres sont principalement peuplées de personnage et d’ambiances issues des médias de masse (télévision, bande dessinée, internet, jeux vidéo et cinéma). Elles mettent en scène un monde étrange et inquiétant où le tragique, teinté d’un humour louche et grinçant, devient absurde et ironique. Lieu d’improbables collages iconographiques, mes œuvres prennent la forme d’allégories questionnant l’espace qu’occupe l’image médiatique dans notre imaginaire. Utilisant de plus en plus le numérique, lors de la conception initiale de mes images picturales, je suis aussi influencé par les nouveaux questionnements esthétiques qu’il produit; comme la création d’espaces oscillant entre bi dimensionnalité et tridimensionnalité, ainsi que l’aspect graphique de l’image vectorisée. Même si mes images sont aux limites de l’illustration, l’importance de la matière-peinture demeure par ailleurs importante dans ma pratique picturale. Je suis aussi attentif aux effets produits par la disposition de l'œuvre dans l’espace d’exposition, que ce soit un tableau, un diptyque, un polyptyque, ou une installation-peinture. Dans mes dernières réalisations, je m’intéresse notamment à cet aspect en mettant l’emphase sur les rapprochements formels et narratifs inédits qui peuvent se produire entre les tableaux dans des lieux d’exposition différents.’

En 2005, Paul Brunet fut récipiendaire de la bourse La Vigie-Peinture. Dernièrement, l’artiste a exposé son travail à L’Écart… lieu d’art actuel (Rouyn-Noranda), à Caravansérail (Rimouski) et à La Chambre Blanche (Québec). Il est coordonnateur de Pan! Peinture, un symposium de peinture actuelle à Québec, depuis la deuxième édition de l’événement en 2008. Actuellement, il prépare son exposition au centre d’artistes Regart à Lévis, qui aura lieu du mois de janvier à février 2011.

Image: Paul Brunet, La Mort d’Alba, 2009, acrylique et aérosol sur toile. 152.5 x 122 cm.

TITLE

JULIE FAVREAU: LEUR CINÉMA

DATE

August 20- September 19, 2010.
Vernissage: August 20, 7:00pm

Artist talk: August 21, 3:00pm

PLACE

La Centrale
4296 Boulevard Saint-Laurent, Montréal

www.lacentrale.org

DESCRIPTION

Julie Favreau's practice, largely influenced by theatre, body-theatre and dance, is marked by diverse exhibitions, workshops and performances. Amongst these, she participated in the exhibition Glissements. Art et écriture, at the Galerie de l'UQAM, and in a workshop with Gwénaël Morin and Yves-Noël Genod at the Laboratoires d'Aubervilliers, in Paris. In Montreal, her work has been shown at Clark Gallery, Centre Dare-Dare, and The Leonard and Bina Ellen Gallery. In 2010, she will be showing her work at Guelph Goodwater Centre, in Toronto, Axenéo in Gatineau, Est-Nord-Est in St-Jean-Port-Joli and La Centrale Galerie Powerhouse, in Montreal.
Julie Favreau produces installations, videos and performances that question our relationship to psychological representation. She often uses found or collected objects as a basis for the invention of a décor, where she invites performers to interact and develop unusual relationships with the given space.
"Through my process, I strive for the antithesis of comfort. I am looking for something which makes me feel the whole weight of our relationship to the Psyche of someone else, to his or her sensibility." —Favreau
In the video installation Their Cinema, the characters evolve under the influence of the surrounding space; a décor invented by Favreau, half-way between a theatre and a film set. Within their respective environments, the performers engage in choreographic exchanges with the objects within the space. They are isolated without being alone, because they belong to the space. Their body almost becomes an extension of it, a body-object with the space acting as their partner.
The artist invites the viewers into her free-interpretation stories which become visual scripts where the narrative qualities of the atmosphere take over the logical order of things. The slow and precise flow of the performers' movements are combined with a musical environment in order to generate a rhythm that flirts with visual hypnosis. It is a videographic work based on movement, where the gesture holds the meaning and weaves the story. It relies on repetition: the character revisits the same places, repeats a gesture, makes us doubt the nature of the scene we are watching. Is it an awakened dream or an additional clue for the reading of the scene?
"It is as if I was infiltrating the mind of people who see the world differently, with uncommon modes of perception—accelerated, slow-motioned glimpses of time—developing capacities to sense the state of the other. In short, a form of being that some people will call craziness, others shamanism." —Favreau
Performers: David Albert-Toth, Caroline Dubois, Frédéric Gagnon

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Le parcours de Julie Favreau, grandement influencé par le théâtre de corps et la danse, est ponctué de diverses expositions, stages et performances. Entre autres, elle prit part à l'exposition Glissements. Art et écriture à la Galerie de l'UQAM et à un stage auprès de Gwénaël Morin et Yves-Noël Genod, aux Laboratoires d'Aubervilliers, à Paris. à Montréal, son travail a été exposé à la Galerie Clark, au centre Dare-Dare, et à la Galerie Leonard & Bina Ellen. En 2010, elle est accueillie par les centres Guelph Goodwater à Toronto, Axenéo7 à Hull, Est-Nord-Est à Saint-Jean-Port-Joli ainsi qu’à La Centrale à Montréal.
Julie Favreau réalise des installations, des vidéos et des performances qui interrogent notre relation aux représentations psychologiques. Elle travaille le plus souvent à partir d'objets trouvés et collectionnés puis invente des décors dans lesquels elle met en scène des performeurs en vue de développer des relations inusitées avec l'espace.
«Je recherche l’antithèse du confort lors d’une création, je cherche quelque chose qui me fait sentir tout le poids de notre rapport à la psychologie de quelqu’un, à sa sensibilité.» —Favreau
Dans l'installation vidéo Leur cinéma, les personnages évoluent sous l'emprise de lieux à mi-chemin entre des décors de théâtre et de cinéma. Dans leur environnement respectif, ils engagent des échanges chorégraphiques avec les objets qui les entourent. Ils y sont isolés sans être seuls puisqu'ils appartiennent à ces espaces, en sont presque des extensions, des corps-objets. Ils ont l'espace pour partenaire.
L'artiste invite ainsi les spectateurs dans ses histoires à interprétation ouverte, des scénettes où les qualités narratives de l'atmosphère priment sur le déroulement logique des choses. La lenteur et la précision des mouvements des interprètes s'allient à la musique en vue de générer une cadence qui flirte avec l'hypnose visuelle. Il s'agit d'un travail vidéographique de mouvement, où le geste porte le sens et tisse l'histoire. Il se base sur des répétitions : le personnage repasse aux mêmes endroits, reproduit un geste, nous fait douter de la nature de ce que nous regardons. Est-ce une rêverie diurne ou un indice supplémentaire à la lecture de la scène?
«Comme si je m'infiltrais dans la tête de gens particuliers, qui voient le monde autrement, selon des modes de perception peu communs. Des perceptions du temps accélérées, ralenties, des capacités à sentir l’état de l'autre... Bref, une forme d’être que certains nommeraient folie, d’autres shamanisme.» —Favreau
Interprètes/performeurs : David Albert-Toth, Caroline Dubois, Frédéric Gagnon

TITLE

NATURAL DISASTERS, PETS AND OTHER STORIES: ELIZABETH BELLIVEAU AND JESSICA MacCORMACK

DATE

August 21- October 1, 2010

Opening and Artist Talk: August 20, 8:00pm

PLACE

Ace Art Inc.
2nd Floor, 290 McDermot Ave, Winnipeg, MB.
 

www.aceart.org

DESCRIPTION

This exhibition features new animations and drawings by Jessica MacCormack and Elisabeth Belliveau, bringing together the artists’ individual interdisciplinary practices, converging on the use of stop-motion, to explore fragmented narratives, psychic spaces and surreal animal imagery. Themes of home, language, the body and landscape are explored through animated drawing, cut-outs and collage.

MacCormack completed her MFA through the Public Art and New Artistic Strategies program at the Bauhaus University (Weimar, Germany) and is currently an Assistant Professor at Concordia University.

Belliveau completed her BFA at the Alberta College of Art and Design and her MFA at Concordia University. Her new book, don’t get lonely don’t get lost, will be for sale throughout the exhibition.

Image: Jessica MacCormack, still from Nothing Ever Happens.

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Cette exposition met en valeur de nouvelles animations et de nouveaux dessins de Jessica MacCormack et Elisabeth Belliveau qui réunissent les pratiques individuelles interdisciplinaires des artistes, en se concentrant sur l’usage de l’animation image par image afin d’explorer des narrations fragmentées, des espaces psychiques et l’imagerie animale surréelle. Les thèmes du foyer, du langage, du corps et du paysage sont explorés à travers des dessins animés, des découpages et des collages.

MacCormack est titulaire d’un diplôme du Public Art and New Artistic Strategies Program à la Bauhaus University (Weimar en Allemagne), où elle a obtenu sa maîtrise en beaux-arts; présentement elle est professeure assistante à l’Université Concordia.

Belliveau est titulaire d’un diplôme du Alberta College of Art and Design, où elle a obtenu son baccalauréat ès beaux-arts, ainsi que de l’Université Concordia, où elle a obtenu sa maîtrise en beaux-arts. Son nouveau livre, don’t get lonely don’t get lost, sera en vente lors de l’exposition.

Image: Jessica MacCormack, still from Nothing Ever Happens.

TITLE

ALEX COLVILLE

 
DATE

August 24- February 20, 2011.

PLACE

Art Gallery of Nova Scotia
1723 Hollis Street, Halifax, N.S.
 

www.artgalleryofnovascotia.ca

DESCRIPTION

August 24, 2010 - To mark Alex Colville's 90th birthday today, the Art Gallery of Nova Scotia has mounted an installation of select works by the renowned Canadian artist.

The ten prints and sketches chosen for this installation are taken from the many Colville pieces found in the Gallery's Permanent Collection. They, like his paintings, exhibit a heightened realism, eerie lighting, and dramatic, layered composition that hints at a seething chaos and darkness kept in check by the careful structuring of the image, a quality for which Colville is known. Preparatory sketches are an integral part of Colville's painting process. This exhibition demonstrates the differences between his initial planning for the painting and the end result to be examined. His subject matter is personal – his family, his pets, and the landscape near his home. He is an expert at drawing out the often overlooked depth of the everyday.

Born in Toronto in 1920, Colville moved with his family to Amherst, Nova Scotia in 1929 and later studied art at Mount Allison University under Stanley Royle. Graduating in 1942, Colville joined the Canadian Army and served in Europe as a member of the War Art program. An extensive collection of his work from this time can be found at the Canadian War Museum. Following World War II, Colville taught art and art history at Mount Allison University from 1946 to 1963 before devoting himself full-time to his painting and printmaking. He has resided in Wolfville, Nova Scotia since 1973.

TITLE

STEPHEN KELLY: OPEN TUNING (Wave Up)

DATE

August 28- January 9, 2011.

Special Preview for Gallery Members: August 27, 6:00 pm

PLACE

Art Gallery of Nova Scotia
1723 Hollis Street, Halifax, N.S.
 

www.artgalleryofnovascotia.ca

DESCRIPTION

The Art Gallery of Nova Scotia presents the new exhibition Stephen Kelly: Open Tuning (WaveUp). Through his work, Kelly, a Halifax-based artist, skillfully explores the relationship between land and sea, sound waves and sea level. Open Tuning (WaveUp) is a kinetic sound installation that transmits a remote ocean environment, in real-time, to an urban gallery space. Kelly combines electronic and sculptural elements to create an interactive work of art that mimics buoys at sea responding to weather and climactic conditions.

Using reclaimed speakers and wiring, Kelly installs sculptural elements in the space, both on the wall at eye level and suspended from the ceiling. The speakers are connected via the Internet to Fisheries and Oceans Canada wave data buoys to translate data into motion and sound. The speakers literally mirror the movement of the waves in the ocean. As the weather churns the sea, the speakers move more wildly in the gallery space. The movements are then translated to sound and the viewer is virtually set afloat.

Kelly won the 2006 Aliant New Media Prize to create WaveUp. Administered by the Nova Scotia Department of Tourism, Culture & Heritage, the $10,000 award recognizes art projects that focus on media interactivity directly using computing and communications technologies. "This is a captivating exhibition blurring the lines of science and art," said Chief Curator Sarah Fillmore. With this installation, the Art Gallery of Nova Scotia is proud to reinstate its Emerging Artist Series – a program that gives artists in the early stages of their careers a platform for putting their first major project on view," she added.

Image: Stephen Kelly, WaveUp, 2008, dimensions variable.

 


 



 


 

 

 



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